برزیل بازیگر کلیدی انرژی های پاک

Untitled 4

به گزارش مرکز تجاری ایران در برزیل- برنامه ریزی برزیل در زمینه سرمایه گذاری در زیرساخت‌های نفت و گاز جدی بوده و این کشور در آینده نزدیک به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه استفاده از سوخت‌های جایگزین دست خواهد یافت.

غول نفتی پتروبراس برزیل از بانک‌های چینی (بانک توسعه چین و بانک چین) خواستار دریافت وجوه اکتشاف در اعماق دریاست. در حال حاضر بیش از 25 درصد وام‌های پتروبراس چینی بوده و کل وام های اخذ شده حدود 65 میلیارد دلار است.

انرژی‌های تجدیدپذیر اکنون 83 درصد از کل شبکه برق برزیل را تشکیل می دهد. این امر این کشور را به عنوان یک بازیگر کلیدی در زمینه انرژی پاک در سطح جهان قرار می دهد. دولت برزیل قصد دارد 14.62 میلیارد دلار در پروژه‌های انرژی سرمایه گذاری کند. از این مبلغ، 12.96 میلیارد دلار صرف منابع تجدیدپذیر خواهد شد.

تخمین زده می‌شود که درصد سوخت زیست تخریب‌پذیر اضافه شده به گازوئیل در برزیل تا سال 2026 به 15 درصد رسیده و تولید داخلی بیودیزل برزیل از 6.3 میلیارد لیتر فعلی در سال، تا سال 2026 به بیش از 10 میلیارد لیتر برسد. به همین علت واردات برزیل در زمینه فرآورده گازوئیل به میزان یک میلیارد لیتر در سال 2023 و چهار میلیارد لیتر در سال 2026 کاهش خواهد یافت.

شرکت تحقیقات انرژی برزیل به رشد تولید گاز طبیعی در برزیل طی ده سال آینده اشاره می‌کند. عرضه این بخش احتمالاً 34 درصد افزایش می یابد، که عمدتاً ناشی از اجرای پروژه‌های جدید در کشور برزیل است. انتظار می رود حجم گاز تزریق شده به شبکه ملی خط لوله برزیل از 134 میلیون مترمکعب در روز فعلی، تا سال 2032 به 182 میلیون متر مکعب در روز برسد.

شرکت نفت و گاز دولتی برزیل (پتروبراس) بدنبال تامین مالی از طریق چین برای پروژه‌های نفت فراساحلی خود[1].

غول نفتی پتروبراس برزیل از بانک‌های چینی خواستار دریافت وجوه اکتشاف در اعماق دریا است. این حرکت با استراتژی برزیل برای تقویت مشارکت خود با چین همسو است. بسیاری از پلت فرم هایی که پتروبراس از آنها استفاده می‌کند در چین مونتاژ می‌شوند. بنابراین، تضمین وام برای این پلتفرم‌های پرهزینه، تا سقف 3.5 میلیارد دلار برای هر کدام، ساده‌تر است.

علاوه بر این، بانک‌های چینی در تامین مالی سرمایه گذاری‌های انرژی سبز پتروبراس کمک خواهند کرد. در حال حاضر بیش از 25 درصد وام‌های پتروبراس چینی است. انتظار می‌رود که این بخش همچنان به رشد خود ادامه دهد و کل بدهی‌ها زیر 65 میلیارد دلار حفظ گردد.

ماه گذشته، این شرکت قراردادهای پنج ساله با بانک توسعه چین و بانک چین امضا کرد. برنامه ریزی برای افتتاح یک شرکت تابعه مالی و تدارکاتی چین برای سال آینده در حال انجام است. پتروبراس صاحب بزرگترین و سریعترین ناوگان واحدهای شناور در سطح جهان است.

این شرکت قصد دارد تا سال 2027 چهارده واحد شناور دیگر اضافه کند. اگر تامین کنندگان دسترسی بهتری به اعتبار داشته باشند، این حرکت هزینه‌های کلی را کاهش می دهد. معاملات ارزی چین نیز در دستورکار قرار دارد. در حال حاضر پتروبراس هیچ تجارتی به یوآن ندارد. علاوه بر این، پتروبراس در حال تقویت روابط با کشورهای غرب آسیا است. مدیران اجرایی این شرکت برزیلی اخیراً از ابوظبی دیدن کرده و سفری به عربستان سعودی را برنامه ریزی نموده‌اند.

به نظر برخی کارشناسان اقتصادی برزیلی، کشورهای حاشیه خلیج فارس در انتقال انرژی جهانی حیاتی بوده و  این کشورها مشتاق سرمایه‌گذاری در کربن زدایی هستند. پتروبراس همچنین قصد دارد تا 15 درصد در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کند. آنها به دنبال شرکائی برای تسهیل مشارکت در هزینه‌های سرمایه گذاری هستند.

قدرت سرمایه گذاری عظیم، نیروی تجدیدپذیر برزیل را تقویت می‌کند.

بین ژانویه و آگوست 2023، برزیل 7 گیگاوات به شبکه برق خود اضافه کرد که 6.2 گیگاوات از انرژی خورشیدی و بادی به دست آمد. انرژی‌های تجدیدپذیر اکنون 83 درصد از کل شبکه برق برزیل را تشکیل می دهد. این امر برزیل را به عنوان یک بازیگر کلیدی در زمینه انرژی پاک در سطح جهان قرار می دهد.

انرژی خورشیدی سه گیگاوات و انرژی باد 3.2 گیگاوات به شبکه برزیل اضافه شده است. الکساندر سیلویرا، وزیر انرژی برزیل، گفت: «بیش از 80 درصد برق ما تجدیدپذیر است. ما آماده رهبری در انتقال انرژی جهانی هستیم.»

این کشور در سال جاری شاهد رشد بی سابقه ای در انرژی خورشیدی متمرکز بود و در مقایسه، کل سال 2022 به میزان 2.5 گیگاوات افزایش داشت. نزدیک به 90 درصد از ظرفیت جدید در سال 2023 از باد و خورشید تامین شده است. به طور خاص، باد 46 درصد و خورشیدی 43.9 درصد را تامین کرد.

هدف برای توسعه شبکه در سال جاری 10.3 گیگاوات است. از نظر مزارع خورشیدی بزرگ، برزیل اکنون دارای 18 هزار پنل با ظرفیت ترکیبی 10.3 گیگاوات است. سیستم ملی بهم پیوسته (NIS) همچنین شامل 954 توربین بادی است که 10.3 گیگاوات دیگر اضافه می‌کند.

دولت برزیل قصد دارد 14.62 میلیارد دلار در پروژه‌های انرژی سرمایه گذاری کند. از این مبلغ، 12.96 میلیارد دلار صرف منابع تجدیدپذیر خواهد شد. نیروگاه‌های خورشیدی به تنهایی 8.5 گیگاوات سهم دارند. سرمایه گذاری در این بخش 8.3 میلیارد دلار است. برزیل در حال استفاده از منابع خود در انرژی‌های تجدیدپذیر، ثبت رکوردهای جدید و هموار کردن راه برای آینده ای پاک تر است.

Itaú BBA می‌گوید که ترکیب بیودیزل بالاتر، صادرات روغن سویا برزیل را محدود می‌کند[2]

به گفته تحلیلگر موسسه آگرو مشاوره ایتائو بی بی ای، افزایش ترکیب بیودیزل در دیزل از 10 درصد به 12 درصد تا آوریل، انتظار می رود مقدار روغن سویای برزیلی موجود برای صادرات را محدود کند و همچنین عرضه برای صادرات غلات را کاهش دهد.

این تجزیه و تحلیل سهم 72 درصدی روغن سویا را در تولید بیودیزل در نظر می‌گیرد و بر اساس این گزارش، بدون افزایش این ترکیب، صادرات حدود 2.3 میلیون تن روغن امکان پذیر خواهد بود. این هفته، انجمن صنایع روغن نباتی برزیل (Abiove) پیش بینی خود را برای صادرات روغن سویا به 2.15 میلیون تن افزایش داد.

با این حال، صادرات روغن سویای برزیل کمتر از آنچه در سال گذشته مشاهده شد (2.6 میلیون تن) خواهد بود، که عملاً منجر به افزایش خریدها از هند خواهد شد. همچنین پیش بینی می‌شود که به ترتیب عرضه روغن‌های رقیب از اندونزی و اوکراین (نخل و آفتابگردان) نیز در بازار بین الملل افزایش یابد.

به گفته Abiove، در میان کمبود برداشت آرژانتین، تقاضای قابل توجهی برای روغن سویای برزیل وجود دارد که عمدتاً محموله‌های کنجاله سویا از برزیل را افزایش می‌دهد.

دولت گسترش ترکیب بیودیزل در گازوئیل فروخته شده در کشور را رسمی‌کرد[3]

تخمین زده می‌شود که درصد سوخت زیست تخریب پذیر اضافه شده به گازوئیل در برزیل تا سال 2026 به 15 درصد خواهد رسید. از آوریل امسال این میزان از 10 درصد به 12 درصد افزایش خواهد یافت.

تغییر تدریجی در درصد بیودیزل اضافه شده به دیزلی که به مصرف‌کنندگان نهایی در برزیل فروخته می‌شود و دستورالعمل های جدید در مورد این موضوع، در روز چهارشنبه، 29 مارس رسمی‌شد.

از اول آوریل 2023، ترکیب بیودیزل در گازوئیل از 10 درصد به 12 درصد افزایش یافت. یک سال بعد، در سال 2024، این درصد به 13 درصد خواهد رسید. در سال 2025 به 14 درصد و در سال 2026 به 15 درصد خواهد رسید. بیودیزل سوخت زیست تخریب‌پذیری است که از منابع تجدیدپذیر مانند روغن‌های گیاهی و چربی‌های حیوانی تولید می‌شود و نسبت به مشتقات نفتی فرآیند آلودگی کمتری دارد.

تاریخ لازم‌الاجرا شدن سطوح بالا را می‌توان بر اساس ارزیابی وزارت انرژی و معادن برزیل از جنبه‌های مربوط به عرضه و تقاضای بیودیزل پیش‌بینی نمود. تخمین زده می‌شود که تولید داخلی بایودیزل برزیل از 6.3 میلیارد لیتر فعلی در سال، تا سال 2026 به بیش از 10 میلیارد لیتر برسد. علاوه بر این، برنامه ریزی شده است که واردات فرآورده گازوئیل به میزان یک میلیارد لیتر در سال 2023 و چهار میلیارد لیتر در سال 2026 کاهش یابد.

انتظار می رود عرضه گاز طبیعی تا سال 2032 در برزیل 34 درصد رشد کند[4]

پیش بینی می‌شود حجم گاز تزریق شده به شبکه سراسری خط لوله از 134 میلیون متر مکعب در روز به 182 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد. شرکت تحقیقات انرژی برزیل (EPE) اخیراً پیش بینی ای را منتشر کرد که به رشد تولید گاز طبیعی در برزیل طی ده سال آینده اشاره می‌کند. بر اساس این مطالعه، عرضه این بخش احتمالاً 34 درصد افزایش می یابد، که عمدتاً ناشی از اجرای پروژه‌های جدید در کشور برزیل است.

این پیش بینی همچنین تجارت بین المللی را هم از نظر ظرفیت واردات با کشتی و هم انتقال گاز از بولیوی در نظر می‌گیرد. انتظار می رود حجم گاز تزریق شده به شبکه ملی خط لوله برزیل از 134 میلیون مترمکعب در روز تا سال 2032 به 182 میلیون متر مکعب در روز برسد.

زیرساخت های این بخش با ساخت واحدهای جدید پردازش گاز طبیعی (UPGN) و خطوط لوله، به ویژه در منطقه شمال شرق برزیل، که بیشترین تعداد تامین کنندگان جدید را متمرکز کرده و قیمت‌های رقابتی تری را ارائه می‌دهد، گسترش خواهد یافت. این تغییرات نویدبخش افزایش بازار گاز طبیعی و ایجاد فرصت‌های جدیدی برای بخش انرژی برزیل است.

بر اساس داده‌های آژانس ملی نفت، گاز طبیعی و سوخت های زیستی (ANP)، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان در منطقه شمال شرق برزیل به طور متوسط 76.2 رئال برزیل به ازای هر میلیون BTU پرداخت می‌کنند. این هزینه 15.8 درصد کمتر از مبالغ پرداختی در جنوب شرقی و 17.9 درصد کمتر از مناطق جنوب مرکزی و غربی برزیل است.

پاورقیها:

[1]https://www.riotimesonline.com/brazil-news/massive-investment-powers-brazils-renewable-drive/

[2]https://www.biodieselbr.com/noticias/biocombustivel/negocio/mistura-maior-de-biodiesel-limitara-exportacao-de-oleo-de-soja-do-brasil-diz-itau-bba-270323

[3]https://www.gov.br/pt-br/noticias/energia-minerais-e-combustiveis/2023/03/governo-oficializa-ampliacao-da-mistura-de-biodiesel-no-diesel-vendido-no-pais

[4]https://diariodocomercio.com.br/economia/oferta-de-gas-natural-deve-crescer-34-ate-2032-no-brasil/#gref

منبع: وزارت امور خارجه

انتهای پیام

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *