تحولات حوزه نفت و گاز برزیل را بخوانید

88261701680059

گزیده اخبار و تحولات بخش نفت و گاز برزیل در آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

اوپک پیش بینی افزایش عرضه روزانه نفت خود در سال 2023 اضافه نمود و به 1.8 میلیون بشکه رساند (جمع عرضه نفت اوپک به 27.9 میلیون بشکه در روز رسیده).

این سازمان برزیل را یکی از محرک های اصلی افزایش عرضه نفت می داند. براساس این تحقیقات، کشورهایی که انتظار می رود بیشترین سهم را در افزایش عرضه در سال 2023 داشته باشند عبارتند از:آمریکا، برزیل، قزاقستان، نروژ، گویان، مکزیک و چین. برای سال 2024،

این سازمان پیش بینی کرد که عرضه جهانی 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. همچنان در این گزارش، اوپک اعلام کرده است که تولید در سپتامبر 80 هزار بشکه در روز نسبت به آگوست افزایش یافته و بر اساس منابع ثانویه به طور میانگین به 27.9 میلیون بشکه در روز رسیده است.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/opep-eleva-previsao-de-oferta-de-petroleo-em-100-mil-bpd-em-2023-para-18-milhao/

شرکت دولتی پتروبراس می‌گوید که دیوان عالی فدرال به نفع پتروبراس در دادگاه کارگری حکم داده است.

مبلغ مورد اختلاف 39.2 میلیارد رئال تخمین زده شده است. اتحادیه‌ها همچنان می‌توانند در جلسه عمومی دادگاه درخواست تجدید نظر کنند. پتروبراس در رای هیئت اول دادگاه عالی فدرال (STF) در مورد یک پرونده میلیارد دلاری، تصمیم مساعدی گرفت که بزرگترین حکم کارگری است که تا به حال برای این شرکت اعمال شده است. این تجزیه و تحلیل شامل اختلاف بین کارمندان و اتحادیه‌ها علیه شرکت دولتی و شرکت‌های تابعه آن بود که در تلاش برای لغو محکومیت صادر شده توسط دادگاه عالی کار (TST) در سال 2018 هستند.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/stf-tem-decisao-favoravel-a-petrobras-em-julgamento-de-causa-trabalhista-diz-estatal/

سهام پتروبراس پس از کاهش بیش از 40 درصدی سود، در وضعیت قرمز قرار دارد.

این نتیجه از قبل توسط بازار مورد انتظار بود، با این حال، تغییرات در دارایی‌ها را کاهش داد. پس از آنکه شرکت نفت روز قبل از کاهش بیش از 40 درصدی سود سه ماهه سوم خود خبر داد، سهام پتروبراس در جلسه معاملاتی منفی باز شد. پتروبراس در سه ماهه سوم 26.63 میلیارد رئال سود خالص ثبت کرد که معادل 42.2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. در بیانیه ای، این شرکت می‌گوید که کاهش قیمت نفت و حاشیه‌های مشتقات “نه تنها پتروبراس، بلکه صنعت نفت، گاز و مشتقات را به طور کلی تحت تاثیر قرار داده است.” پتروبراس در این سه ماهه هزینه اکتشاف بالاتری در نفت و گاز داشته است. افزایش تولید، یعنی شروع عملیات پلتفرم‌های جدید و این منجر به ایجاد 2 میلیارد رئال بیشتر در هزینه‌های اکتشافی شد. یکی دیگر از عواملی که تاثیرگذار بود، تغییر نرخ ارز بود، زیرا دلار در این دوره نسبت به سه ماهه قبل کاهش داشت. کاهش نرخ ارز نیز بر سود خالص تاثیر منفی دارد.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/acoes-da-petrobras-operam-no-vermelho-apos-queda-de-mais-de-40-no-lucro/

پس از حمایت عراق از کاهش تولید اوپک پلاس، قیمت نفت حدود دو درصد افزایش یافت (تبعات مثبت افزایش قیمت نفت برنت برای پتروبراس برزیل).

با این حال، قیمت ها برای سومین بار متوالی با کاهش هفتگی بسته شدند. قیمت نفت در روز جمعه حدود دو درصد افزایش یافت، زیرا عراق حمایت خود را از کاهش نفت اوپک پلاس قبل از نشست دو هفته‌ای اعلام کرد. فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز، گفت: علاوه بر اظهارات عراق، عربستان سعودی و روسیه این هفته تایید کردند که کاهش تولید نفت را تا پایان سال ادامه خواهند داد. معاملات آتی برنت با 1.42 دلار یا 1.8 درصد افزایش به 81.43 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 1.43 دلار یا 1.9 درصد افزایش به 77.17 دلار بسته شد. به گزارش پتروبراس، نفت برنت که به عنوان مرجع بین المللی برای شرکت دولتی برزیل عمل می‌کند، در سه ماهه سوم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش یافته است.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/petroleo-sobe-cerca-de-2-apos-iraque-apoiar-cortes-de-producao-da-opep/

پتروبراس اعلام کرد که 17.5 میلیارد رئال به عنوان سود سهام  به سهامداران خود پرداخت خواهد کرد.

هیئت مدیره پتروبراس پرداخت سود سهام و سود حقوق صاحبان سهام را به مبلغ 17.5 میلیارد رئال مربوط به نتایج سه ماهه سوم سال را تصویب کرد. این مبلغ معادل پاداشی به سهامداران 1.34 رئال به ازای هر سهم عادی و ممتاز است. این دومین اعلان پرداخت به سهامداران پس از تغییر در سیاست تقسیم سود شرکت است که اکنون پرداخت های حدود 45 درصد جریان نقدی آزاد (تفاوت بین جریان نقدی عملیاتی و سرمایه گذاری در سه ماهه) را پیش بینی کرده است. قبلاً این درصد 60 درصد بود. در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، شرکت 14.8 میلیارد رئال سود بین سهامداران خود و در سه ماه اول سال 24.7 میلیارد رئال (تحت قانون 60 درصد جریان نقدی آزاد) توزیع کرد. در نتیجه، مجموع سود سهام اعلام شده برای 9 ماه اول سال به 57 میلیارد رئال رسید.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/petrobras-pagara-r-175-bi-em-dividendos-a-r-134-por-acao-em-2-parcelas/

در میان تردیدها در مورد پتروشیمی‌براسکم برزیل، پتروبراس برای پیشرفت در حوزه پتروشیمی روی یک هاب در ریودوژانیرو حساب می‌کند.

مدیر اجرایی روابط سرمایه گذار در پتروبراس، سرجیو کائتانو لیته، در مصاحبه ای اظهار داشت که این شرکت برای پیشرفت در بخش پتروشیمی روی پروژه مجتمع GasLub Itaboraí واقع در ریودوژانیرو حساب می‌کند. کائتانو در پاسخ به این سوال که آیا براسکم “تنها راه خروج” برای پتروبراس برای پیشرفت در این بخش است یا خیر. او پاسخ داد: «در واقع اینطور نیست و پروژه‌های دیگری هم هستند». ما پروژه ای داریم که قصد داریم آن را از سر بگیریم که GasLub است. به خودی خود یک قطب بزرگ پتروشیمی‌با امکانات متنوع برای تولید محصولات جانبی پتروشیمی است. Polo GasLub نام مجتمع پتروشیمی‌بازطراحی شده ایالت ریودوژانیرو (Comperj) است. با توجه به اطلاعیه‌های شرکت، راه حل های جدید برای مکان در حال ارزیابی است. با این حال، به گفته این مدیر، پیشرفت فناوری که به پالایشگاه‌ها اجازه می‌دهد به کارخانه‌های پتروشیمی نزدیک‌تر شوند.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/em-meio-a-duvida-sobre-braskem-petrobras-aposta-em-polo-no-rj-para-avancar-no-petroquimico/

منبع: سایت وزارت امور خارجه

انتهای پیام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *